Leren als route, niet als les

Gepubliceerd op: 22-02-2021

Als ik zeg ‘leren’, dan is jouw eerste associatie waarschijnlijk: kennis, studeren, school, een opleiding. Het is datgene waar je op de lagere school mee begint en als je geluk hebt, of pech (het is maar net hoe je het bekijkt) ben je hiermee klaar zo tussen je 20e en 25e. Dan is de fase ‘leren’ afgerond, en begint de fase ‘werken’. In het Chinees wordt er een andere betekenis aan het woord ‘leren’ gegeven. En die karakters, daar gaat het om, juist nu.

Het woord 'leren' bestaat in het Chinees uit twee karakters. Het eerste karakter betekent ‘studeren’ en bestaat uit twee delen: Een symbool dat zoiets betekent als ‘kennis verzamelen’ en een symbool van een kind in een deuropening. Het tweede karakter van het woord ‘leren’ betekent ‘constant oefenen’; het is een vogel die de vaardigheden oefent om het nest te verlaten. Het bovenste symbool in dit karakter staat voor vliegen en het onderste voor jeugd.

Leren is een route

In het chinees gaat leren dus over vallen en opstaan, net zolang doorgaan tot je het kunt. Het gaat over nieuwsgierigheid, over onbevangenheid, over doorzetten. Het gaat over constant oefenen. Het is een weg die je bewandelt, een route die je neemt. Niet alleen kennis die je verzamelt.

Toegegeven, ook wij in het westen gaan steeds anders naar leren kijken. Onlangs lanceerde ik een poll op LinkedIn, met de vraag: Wat is leren vooral voor jou? Met als keuzes: Kennis verzamelen, experimenteren, nieuwsgierig zijn, brainstormen met anderen. Nieuwsgierig zijn won het met stip van de anderen. Ik vind dat een goed teken.

Waarom een leerachterstand?

Maar we zijn er nog niet. Als we het over een leerachterstand hebben, dan hebben we het in de samenleving over jongeren, die nu achterlopen vanwege Corona. Dat jongeren heel veel andere, misschien nog wel veel belangrijkere dingen hebben geleerd vanwége Corona, laten de specialisten achterwege. Dat betekent in mijn ogen dat de samenleving ‘leren’ nog steeds associeert met ‘school’.

Onze organisaties richten zich bij ‘leren’ nog steeds op trainingen, workshops en opleidingen. De afdeling Leren en Ontwikkelen houdt zich vooral bezig met opleidingsprogramma’s.

Dit moet veranderen en snel, juist nu.

Leren in de chaos van nu 

We leven in een tijd van grote onrust en onzekerheid. Denk maar niet dat Corona een crisis is die wel weer overwaait. We ain’t seen nothing yet. Het wordt niet meer rustig, het wordt niet meer voorspelbaar, veranderingen en ontwikkelingen gaan vanaf nu alleen nog maar sneller. De ene ontwikkeling is waarschijnlijk nog disruptiever dan de ander.

Samen leren

Wij zullen als mens steeds sneller moeten leren meebewegen met de veranderingen. Steeds sneller leren van steeds complexer wordende ontwikkelingen. We weten niet hoe we dit moeten aanpakken, maar we weten wel dat we dit alleen met elkaar kunnen doen. Samen weten we meer, leren we sneller en passen we ons makkelijker aan. De kennis van de hele wereld over heel diverse kennisgebieden, is nu al nodig om op de juiste manier met de effecten van het Coronavirus om te kunnen gaan. Niemand weet de oplossing. Alleen door open te staan voor andere meningen en samen te werken, krijg je de juiste informatie op tafel om de juiste beslissingen te kunnen nemen.

En ja, dan heb je al die eigenschappen nodig uit de Chinese betekenis; nieuwsgierigheid, onbevangenheid, experimenteren, met elkaar de reis maken, vallen en weer opstaan en ja, óók kennis verzamelen. Nee, die chinezen zijn af en toe zo gek nog niet  😉.